Everybody loves Raymond: Yrfage

Jag tänker inte spekulera i namnet men konstaterar snabbt att rom+örtlikör+bitters är en gudomlig trio.

Rom ger en härlig bas, det står inte angivet något speciellt i receptet så jag valde en mörk rom.

Det anges två örtlikörer i orginalet; jag tog mig friheten att byta ut de båda mot gul Chartreuse och samtidigt ändra proportionerna.

I det här fallet så var Angostura bitters med i orginalet så jag var nöjd med det.

Körsbär as instructed. Inga konstigheter. Valde att röra drinken istället för skaka.
IMG_7350

Yrfage; ger 1 cocktail

4 cl mörk rom
2 cl gul Chartreuse
2 stänk Angostura bitters

för servering;
cocktailglas
körsbär

1. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas.
2. Sila ner i glaset. Garnera med körsbär.

Ja ja, ett apelsinzest hade nog varit på sin plats det också. I övrigt är det tummen upp. Det här är inget revolutionerande utan drar åt Manhattan-hållet. Kryddigt,sött men ändå med en udd.

95 down, 41 to go

-Suss

Kommentera

