Bäst just nu; Apelsinblom

IMG_7370

Jag älskar apelsinblom. Just som jag hade köpt den underbara ”Grand Néroli” ifrån Atelier Cologne så fick jag en flaska av Bottega Venetas ”The Knot”. Om den förra är en enkel och elegant men linjär komposition så är den mer genomtänkt och har fler lager.

Den börjar med något som kan beskrivas som sköljmedel,luktsudd och nya sneakers. Fast den går raskt vidare och lägger sig på huden. Väl där så återstår just förnimmelsen av sköljmedel men den blandas med en torr vaniljnot,som får mig att tänka på antikvariat, men framförallt apelsinblom. Dock inte en stiliserad apelsinblom av typen apelsinblomsvatten utan en ganska naturlig sådan. Om man vill läsa vad de som kan säger kan man läsa här. Min poäng är: underbar parfym. Jag gillade Bottega Venetas första parfym något enormt, doftmässigt har de inget gemensamt, utan just att de är så eleganta och lågmälda utan att vara tråkiga eller oinspirerade. I Stockholm så kan man köpa ”The Knot” endast på Bottega Venetas butik på Birger Jarlsgatan.
IMG_7409

Jag ar sagt det förut: det jag gillar på huden gillar jag ofta i glaset. Så även apelsinblom. En härlig sak som man kan njuta av när man står på balkongen i blåsten och planterar är het citronlemonad med ”hemmafru-syrup”. Den där syrupen har blivit en favorit-ingrediens och den gör sig ypperligt i alkoholfria sammanhang.

Het hemmafru-lemonad;ger 3 glas

En tumme färsk ingefära; finriven
1 dl pressad citronjuice
5-7 myntablad
5 dl kokhett vatten
Drygt 0,5 dl hemmafru-syrup

1. Lägg ingefära,citronjuice och myntablad i en kanna.
2. Häll över det heta vattnet.
3. Tillsätt syrupen.
4. Låt stå och dra 5 minuter. Smaka av om den behöver mer av något( jag tillsätter ibland lite mer ingefära eller mynta).
5. Servera, gärna med lite mer mynta.

Det här blir sött,kryddigt och parfymigt men väldigt angenämt. En varm dryck som inte är mäktig utan känns uppfriskande. Jag har pratat om ”white coffee”(varmt vatten med apelsinblomsvatten) förut och det här är åt det hållet men utan att bli för mycket.

Annat apelsinblom som jag älskar just nu:
A.P.C ”Fleur D’oranger” doftljus.
Luktsudd ifrån Astier de Villatte i doften ”Naples”.
A.P.O.M rökelse-papper ifrån Francis Kurkdjian.

-Suss

Kommentera

