Everybody loves Raymond: Utsatt

”Utsatt” innehåller Pikina. En produkt som inte längre tillverkas. Alltså behöver jag ta ett metodbeslut.

Pikina var (tydligen) Amer et Cies variant på en ”quinquina” d.v.s. starkt vin med kinin. Alltså ersätter jag den med Dubonnet som är en liknande produkt. Pikina var rödvinsbaserad och det är Dubonnet också, men jag tror att Lillet Blanc också skulle kunna generera fantastiska drinkar.

Ännu en gång så skulle jag kunna ge väldigt mycket för att veta historien bakom namnet. Okej om det hade varit en drink med Fernet och vispgrädde, det hade varit ett straff, men rom,Dubonnet och grapefruktjuice? Vi är mer än väl på mammas gata..

  

Utsatt; ger 1 drink

4 cl rom (jag använde mörk rom i detta fall)
4 cl Dubonnet
4 cl färskpressad grapefruktjuice

för servering:
Vilket glas du vill. Cocktailglas i orginalet men jag fick för mig att det var någon sorts Negroni(och det var varmt ute) så det fick bli ett rejält glas och en lite isbit också.

1. Skaka ingredienserna.
2. Sila ner i glaset.
3. Servera.

Det här smakar helt utmärkt. Var inte rädd för att ta en rom med mycket smak, den kan behöva lite riv. Men smakar bra och är lättdrucket utan att vara saft. Man kan täka sig lite zest, kanske ett par stänk Peychaud eller annan väl vald bitter för att ge den mer sting. Sen kan vi säga att jag gillar drinkar med många smaknivåer, så är det inte för alla.

103 down,32 to go.

-Suss

Kommentera

