Everybody loves Raymond; Slowe

Jag gjorde en sökning på ”Slowe” för att kolla om drinken fanns någon annanstans eller få stoft till en teori om namnet. De flesta träffar handlade om Lucy Diggs Slowe. Oklart om drinken har något med henne att göra but it should!.

Vi kan sammanfatta hennes liv med orden lågmäld,arbetsam,ikonoklast. I ett Amerika som fortfarande hade slaveri i närminnet så var hon 1908 med och grundade studentföreningen Alpha Kappa Alpha, den första sådana som grudades av afro-amerikanska kvinnor. 1922 blev hon den första ”dean of women” på Howard University alltså dekanus för kvinnorna. Däremellan så spelade hon tennis på hög nivå och vann en nationell titel. Ett imponerande och inspirerande liv. Det har inget med drinken att göra men när sånt här hamnar framför mig så känner jag mig manad att dela med mig….

Om vi återvänder till drinken så innehåller den ”Rubinosa”. Jag gjorde efterforskningar även där. Ja, eller efterforksningar förresten, jag mailade Systembolagets kundtjänst och frågade vad det var och vad jag skulle ersätta den med. De gjorde det perfekt. Deras svar löd: rödfärgad likör med slånbärsmak. De förslog Haymans men jag gick raka vägen på min egen Sloe gin. Varför gå över ån?
IMG_7745

Slowe; ger 1 drink

3 cl whiskey(gärna något med viss rökighet eller kryddighet)
3 cl Sloe gin(Haymans eller egen)

För servering;
cocktailglas
körsbär

1. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas tills väl kylt.
2. Sila ner i glaset.
3. Garnera med körsbär.

Förutsatt att man har en whiskey med lite riv så smakar det här utmärkt, starkt, men utmärkt. Med en god sloe gin så behöver man inte komplicera saker, det blir smak ändå. Ett zest hade varit på sin plats och kanske en stänk Peychaud men den får en tre bananer av fem möjliga.

104 down, 31 to go.

-Suss

Kommentera

