Everybody loves Raymond: Vinner på poäng…

”Ten and out” är ett jättebra namn på en cocktail. Jag tänkte direkt på boxning, man räknar till tio sen är det K.O., det finns en annan ”boxnings-cocktails” som jag kommer att tänka på:. Dempsey,i den andan ville jag jobba.

Grön Chartreuse,Drambuie och Anisette är som de första raderna i en kärleksdikt. Men,men jag ändrade proportionerna och gjorde Drambuie till basen och lät Pernod närvara endast som en sköljning av glaset, som absinten i en Dempsey. Jag la till zest, och rörde drinken istället för att skaka.
IMG_7768

Ten and out 2.0; ger 1 drink

5 cl Drambuie
1 cl Grön Chartreuse

för servering:
cocktailglas
Pernod
Apelsinskal

1. Skölj insidan av glaset med Pernod.
2. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas tills väl kylt.
3. Sila ner i glaset.
4. Zesta apelsinskalet över drinken och låt det sedan åka med ner i drinken.

Det här är starkt men gott och kryddigt. Värmer rejält när det är ruskväder ute. En vinnare i längden.

106 down,29 to go

-Suss

Kommentera

