Knock on wood 2.0 (nu med text!)

I turned out as great as it could, knock on wood.
Things are going just as they should, knock on wood.

-Seinabo Sey i låten ”Pretend”

Träskalle? Dåligt. Ta i trä? Vidskepligt. Träsmak i rumpan? Något att undvika. Träsmak i drinken? Hur gott som helst.

Vi börjar från början: en vän delade med sig av sina essenser ifrån Mandy Aftel. Aftel är en parfymör som bara jobbar med naturliga ingredienser. I parfymvärlden är hon känd men hennes namn började även spridas utanför den kretsen när hon samarbetade med en kock och skrev en kokbok. Det ledde till utvecklandet av essenser att använda i matlagning, vilket gjorde att ett antal bartenders blev intresserade. Allt det och lite till kan man läsa i en artikel i N.Y-times som ni hittar här.

Som intresserad av parfym så visste jag vem Mandy Aftel var, älskade hennes bok ”Essence&Alchemy”, när jag noterade hennes namn i PDT:s cocktailbok. En glad överraskning och jag blev glad åt tillfället att själv testa produkterna.

Av de essenser jag fick så var det två som intresserade mig mer än andra; tall och röd ceder. Dessa två är inget man springer på i grönsaksdisken direkt. En möjlighet att jobba men den doften och smaken i en drink tilltalade mig mycket.

Jag gjorde vanlig sockerlag och tillsatte några droppar för att ha något att jobba med, det behöver man inte göra. Man kan använda dem direkt om man vill. Sen utgick jag ifrån klassiker och försökte hitta en bra kombination.
IMG_7767

Att kombinera ljus rom och tall-sockerlag i en Daiquiri var den bästa av mina försök. Det blev underbart fräscht och lite kådig kryddhet utan att det tog överhand. Testapan i fråga satte den på sin topp-5 (vilket är en ära). En Whiskey Sour med len whiskey men röd ceder-sockerlag var också en bra idé. Känslan blir som när man dricker en drink med rökig whiskey, man smuttar bara, men härlig smak. Jag är svag för cederträ.

Pro: lättarbetade essenser i spännande smaker.
Con: dyra, fast kanske inte i jämförelse med att skaffa massa esoteriska likörer som tar mycket mer plats.

Jag vacklar fortfarande i frågan om hurvida jag ska köpa ett gäng till mig själv.

Det ska sägas att av de övriga jag fick har jag inte ännu experimenterat så mycket med två av dem och använt upp en helt, ”sweet basil”, i diverse matlagning. Den passade i många saker, men lustigt nog testade jag inga drinkar.

Mer information hittar man här.

Fler tips för hur man använder Aftelier essenser i drinkar hittar man här.

-Suss

Kommentera

