Everybody loves Raymond: Nordexpressen

”Nordexpressen” är en cocktail med anor: tydligen skapades den av Operabarens dåvarande chef, Harry Eriksson, 1953 till en tävling. Den blev väldigt populär. Mitt problem med Lindgrens ”Nordexpressen” är ingrediensen ”Cordial-Médoc”; den görs inte längre. Jag frågade Systembolagets utmärkta kundtjänst och de hittade samma internetkällor som jag själv, som föreslog en mix av apelsinlikör,chokladlikör,hallonlikör mm. för att efterlikna smaken. Svår nöt att knäcka eftersom jag inte vet hur det smakade och således inte kan avgöra om min mix är en god ersättare eller en klassisk ”häx-blandning”.

Sen när jag letade i bokhyllan efter något helt annat så hittade jag ”På butelj och Fat” av Sten Wiklund. Denna ständiga källa till visdom; detta är anledningen till att jag köpte denna bok på antikvariat. Om man är intresserad av drinkar från förr så är detta en god vän. Den gör gällande att Cordial Medoc är röd likör, på eau-de-vie och rödvin, med citrusfrukt och torkade plommon som smaksättning”. Detta tog jag fasta på och gjorde något helt annat en en blandning av likörer. En enkel sökning på nätet kan ge er andra förslag på hur denna drink ska återskapas. Jag ville inte ha något för sött, ett ständigt återkommande tema i mitt fall.

Detta innebar att jag också tog ett beslut som går stick i stäv med min filosofi angående den här bloggen: enkelhetens elegans i mesta mån möjligt.

Jag är inte den coolaste katten i stan, jag hänger inte på krogen och jag anser att man inte behöver ha en radda esoteriska likörer och bitters för att göra bra drinkar. Föga hipster, mycket hemmatant helt enkelt. Drinkarna blir förvisso roligare om man kan dra till med bitters från utlandet, specifika ginsorter eller en mezcal som man är ensam om i landet, men det är inte nödvändigt. Utifrån detta har jag skapat,presenterat och modifierat drinkar. Systembolagets basutbud+saker man kan hitta på en välsorterad livsmedelsbutik+ en släng av saker man hittar i naturen eller på nätet.

I detta fall drog jag dock till med Cointreau(basutbud)+Angostura bitters(basutbud)+ Fee Brothers Plum bitters(antagligen på nätet eller på utlandsresa)= någon sorts approximation av Cordial Medoc.Plum Bitter är inspirerade av brittisk Plum pudding. Ju mindre vi säger om den företeelsen desto bättre.

Två sorters bitters i en drink kanske verkar galet men det finns prejudikat t.ex. Seelbach-cocktail. Om man inte näds köpa Plum bitters så kanske Peychaud är en ersättare, den ger bär-känsla. Eller en Seehuusens ”Kaffe&choklad-bitters” samt lite plommonsyrup. Detta är ”The joy and jävlighet” med gamla drink-recept. Ändrade proportionerna gjorde jag också.
IMG_7765

Min Nordexpressen; ger 1 drink

4 cl Kanadensisk Whiskey
2 cl Noilly Prat
1 barsked Cointreau
3 Stänk Fee Brothers Plum Bitters
1 Stänk Angostura Bitters

för servering:
cocktailglas
citronskal

1. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas.
2. Sila ner i glaset.
3. Zesta citronskalet ovan drinken och låt det sedan åka ner i drinken.

Det här är gott; starkt med mycket plommonsmak. Passar nog bättre på hösten än våren. Är också mycket glad att jag fått användning av min flaska ”Plum Bitters” som jag fått i present. Nästa gång kommer jag kanske slänga i en skvätt rödvin också, för att förstärka höstkänslan, men annars är detta en god ersättare för mina älskade Manhattans.

113 down,22 to go.

-Suss

2 reaktioner på ”Everybody loves Raymond: Nordexpressen

  1. För tiotalet år sedan beställde jag Nordexpressen på Operabaren. Efter en stunds tjat fick jag veta vad de ersatte cordial médoc med då: lika delar cognac, brun cacaolikör och orange curacao. Eftersom jag aldrig har druckit den äkta varan har jag ingen aning om hur lik smaken blir, men det blir i alla fall gott. Nu tycks emellertid produktionen av denna likör ha tagits upp igen, så kanske blir det tillfälle till en jämförelse i framtiden.

    1. Ojdå; gjorde efterforskningar när jag blandade den här drinken( vilket var ett tag sedan, sen på att skriva just nu) men att de återupptagit produktionen såg jag ingenstans; tack för tipset!/Suss

Kommentera

