Konst och Cocktails(nu igen)

Jag kommer ofta iväg och ser konst men jag kommer mig inte alltid för att skriva om den, även fast den många gånger ger upphov till cocktails( eller tankar på cocktails).

One man’s misfortune is another man’s chocolate

-Citat ur utställningen med Jan Fabre.

Jag hade velat tipsa er om den fascinerande utställningen ”Hieronymus Bosch i Kongo” som var på Wetterling Gallery: fantastisk att se. Den belgiske konstnären Jan Fabre dekorerar skulpturer med överblivna skalbaggevingar vilket blir både skrämmande och vackert. När man får veta att själva skalbaggarna äts på en asiatisk restaurang och att vingarna anses som skräp, då målas upp en bild i mitt inre som är ganska osmaklig. Men jag inser att jag får jobba på mina fördomar, det blir till att äta insekter för oss alla om planeten ska överleva. Har svalt ett par knott på joggingturer i mina dar, en början iallafall. Att just vingarna ska användas i konst kanske är det som kommer movtivera mig att knapra på en liten skalbagge. Det blev ingen cocktail av det, hade kanske kunnat svänga ihop något med genever, men det får räcka med en chokladkaka och dåligt kolonialt samvete. Mer kan man läsa här.

I have been to hell and back.

And let me tell you, it was wonderful.

-Texten i ett verk av Louise Bourgeois

Louise Bourgeois hade en stor utställning på Moderna under våren. Hon inspirerar mig mycket. Jag började skissa på en cocktail med arbetsnamnet ”Hell and Spiders” men det blev att jag sippade Dubonnet-cocktails istället och ägnade min kreativitet till att sy en vårkappa av ett par gamla gardiner samt en väldigt snygg kjol och matchande väska i ljust grön kinesisk sidenbrokad. Tror ändå att hon skulle förstå att jag valde nål och tråd.

Jag har en kluven relation till Fotografiska vid slussen. Men det är alltid något på väggarna och de har generösa öppetider. Mer information hittar ni här.

Fram till 26/7 kan man på Bonnier Konsthall se den utmärkta utställningen med Ylva Ogland ”Hon i fyra akter”. Min absoluta favorit är innehållet i det stora skåpet: be en musievärd att öppna det. Jag har en kärlek till måleri men också till miniatyrer så detta tilltalade mig. Bonnier konsthall har fri entré så man kan gå hur många gånger man vill. Mer information hittar ni här.

Nyligen öppnade Sjöhistoriska en ny utställning ”Sex and the sea”*. Den är väldigt sevärd: navet i utställningen är en film som Saskia Boddeke och Peter Greenaway(ja,den brittiske regissören) har sammanställt av intervjuer med sjömän och annat bildmaterial som anknyter till det. Runtomkring denna har föremål samlats som ett kuriosakabinett. Sjöhistoriska har fri entré, utställningen pågår till 3/4 2016 men dra inte på det: då blir det inte av. Mer information hittar ni här.

Så det bidde bara en tumme av det här? Not so fast.

Jag satt och bläddrade i ”The Savoy cocktail-book” på jakt efter inspiration och mitt öga föll på ”Artist’s special cocktail” som beskrivs som the genuine Ink of inspiration. Ink of inspiration låter som en grym cocktail bara det. I vilket fall så innehåller Artist’s special cocktail ingrediensen Groseille syrup. Vinbärssyrup på svenska även fast jag brukar kalla det vinbärsgrenadin och tyckte att jag kommit på något eget. Så modern och nytänkande var jag. Har ni sett den här runda grejen jag har hittat på? Jaha, ni hade redan fixat en sån och kallar det hjul? Trevligt.
IMG_8183

Artist’s special cocktail: ger 1 drink

3 cl whiskey
3 cl Sherry
1,5 cl citronjuice
1,5 cl rödavinbärsgrenadin

för servering:
cocktailglas

1. Skaka ingredienserna i en isfylld shaker.
2. Sila ner i glaset.

Det här smakar ypperligt: stark och syrligt men ändå fruktigt. Röda vinbär är en favorit hos mig så det kanske inte är så konstigt att jag spinner som en katt av det här.

-Suss

*De gör en anspelning på ”Sex and the city” i utställningsnamnet. Jag hade kunnat göra någon twist på ”Cosmopolitan” och ordvitsat i namnet. Detta gjorde jag inte. Vill bara påpeka detta.

Kommentera

