Everybody loves Raymond: dubbelfel med dubbelblandning

Ett flertal av Lindgrens drinkar innehåller ingrediensen ”Gauffins dubbelblandning”. Denna väldigt söta spritsort med smaka av anis och kummin görs inte längre. Jag har försökt mig på ersättare av olika sorter: syrups, blandningar av syrup och sprit samt olika sorters sprit. Inget blir särskilt bra och jag väljer att kasta in handduken vad dessa drinkar beträffar. Detta gäller:
-Madeline
-Speed fire
-Upstairs-rest

Tråkigt men så kan det gå: när livet ger dig citroner? Inse att du är besegrad och ägna dig åt det du är bra på. Jag fick via kommentarsfältet veta att de tydligen ska återuppta tillverkningen av Cordial-Médoc vilket varken jag eller Systembolaget visste om. Kanske kommer samma sak hända med Gauffins Dubbelblandning?

121 down,14 to go.

-Suss

2 reaktioner på ”Everybody loves Raymond: dubbelfel med dubbelblandning

  1. Gauffins dubbelblandning, den hade jag nästan glömt.

    När jag för några decennier sedan var i början av alkoholkonsumentkarriären fanns det två drycker i Systembolagets katalog som lockade mer än övriga: grön Chartreuse (55%, starkast i hela sortimentet) och Gauffins dubbelblandning (50%, starkaste brännvinet). Tids nog provade jag dem båda och Chartreusen har förblivit en favorit, trots att det nu finns gott om varor på Bolaget som är starkare. Gauffin tyckte jag däremot inte särskilt mycket om. Det var väldigt starkt och extremt sött (225 g socker per liter, högre än många likörer). Jag minns smaken som en sämre upplaga av Nyköpings brännvin, fast med betydligt mer kummin.

    Gör en kummintinktur av läkarsprit (eller något annat jättestarkt som Everclear eller polsk vodka — finns på en semesterort nära dig), blanda den med en koncentrerad sockerlag och rör ner det hela i Nyköpings brännvin. Då borde du hamna ganska nära Gauffin.

    Ett alternativ är att fråga på något sprit/vin/hembränningsforum. Det skulle inte förvåna mig om någon har några flaskor stående i källaren och kan tänka sig att sälja en till rätt pris.

    Angående Cordial Médoc:
    http://www.cordial-medoc.com/
    På webbplatsen ser det ut som att den finns, men jag hittar den inte hos någon återförsäljare. Det verkar vara något lurt. Jag återkommer i frågan.

    1. Jag har provat olika varianter som jag fått tips om; problemet är att Gauffins dubbelblandning i grund och botten inte är så gott; ingen verkar tycka det.
      Men tack som alltid för hjälpen!

Kommentera

