Reads in review: Furstinnan och stjärntydaren

”The stars incline, they do not compel”

-Gloucester ur Shakespears ”Kung Lear”

Jag kanske borde börja det här inlägg med en brasklapp: jag tror inte på astrologi, tarotkort eller tebladens siande kraft*. Men jag är ändlöst fascinerad av fenomenet. Så när jag sprang på Anna Carlstedts bok ”Fustinnan och Stjärntydaren” så nappade jag direkt. 

Det Carlstedt, som har gedigna kunskaper i ämnet även fast hon är språkforskare i grunden, har gjort är att jämföra tre  regenters liv och värv: alla tre är kvinnor, från samma era och alla hade astrologen på ”speed-dial”. 

Katarina av Medici(de facto regent över Frankrike under många år), Drottning Kristina och Drottning Elisabeth av England levde under press: deras var en tid på det liksom inte fanns på kartan att ha en kvinnlig regent. Hur hanterade de detta?

Det var också en öppen fråga vad som var astrologi: nästan ingen av de män som titulerade sig astrolog gkorde det endast, utan de var också läkare som t.ex. Nostradmus eller matematiker, vetenskaps man. John Dee ville egentligen inget heller än att bara samla böcker ev. bli nån sorts lärare/arkivarie/biblotikare( han hade också under en period Englands mest omfattande bibliotek). Poängen Carlstedt gör är att många gånger så handlade astrologi inte om tro utan om ett sätt att influera(min tolkning). Fast ibland handlade det om blind tilltro, folk var religösa på ett sätt för som jag har svårt att förstå som lever i en upplyst tid. 

Ska jag göra en personlig utvikning minns jag ett tillfälle då jag hade behövt en astrolog, en spådom som gett mina ord tyngd när jag stod inför ett klassiska feministiska moment-22: Jag var den kunnige i sammanhanget,  hade en lösning på ett problem men MAN som förklarar saker för mig säger något annat och med en sån självklarhet(och rent fysiskt högre röst) och trots att jag var experten och han dilettanten så fick han få sin vilja igenom. Skulle jag:

a) Spelat upp min könsroll och vädjat till hans, av patriarkatet tilldelade roll som riddare, för att få min välgrundade åsikt  hörd och styra projektet i hamn.

b) Ta en för feminismen och bara argumentera trots att jag gjorde det för döva öron, och sen se projektet gå åt helvete inte bli lika lyckat.

c) Kallat in astrologen: hen hade sett i stjärnorna att det är bäst att skriva in funktionskrav i upphandligen ”ety det skönjs en skugga på horisonten” och det är alltid bra att helgardera. Att man har jobbat med företaget förr är ingen garant ”ety den själsliga grymmen plågar di svaga i mörka ögonblick och då kan vän bli vilseledd av sirener och sparkrav”.  Den manliga hedern hade varit intakt trots att han inte fått bestämma.

Sen finns det situationer då jag har fel, absolut, men sällan saker där jag är den som jobbar mest med frågorna. Jag må slarva på bloggen men aldrig med mitt arbete(det får jag faktiskt betalt för).

Nåväl. Jag blev ur och lågor över Carlstedts bok: väl skriven, populärvetenkaplig, informativ och underhållande. Det kommer passa alldeles utmärkt en regning höstkväll. 

Vad dricker man då till det? Kanske ett glas portvin eller en drink. 

Jag skapade en alkoholfri drink: Drottning Elisabeth var ”The Virgin Queen” så en ”Virgin Cocktail” verkade passande. Jag föll för frasen ”My Noble Intelligencer” vilket var hur Elizabeth tilltalade sin astrolog John Dee. Den första varianten var en blandning av rött te(hon hade rött hår), stjärnanis(ordvitsande) och grapefrukt. 

Hade jag varit Nostrasuss så hade jag kunnat förutse den konstruktiva kritiken som följde: man spår inte traditionellt sett i rött te utan svart. Gör om gör rätt: det blev ett Darjeeling istället: andra blommiga svarta teer går också bra. 

Stjärnanis-syrup;

2 dl vatten

2 dl strösocker

5-8 stjärnanis( beroende på hur gammal den är: kryddor tappar i smaken när de ligger längst bak i skafferiet…)

1. Koka upp ingredienserna i en kastrull.

2. Låt sjuda tills det reducerat med en tredjedel.

3. Låt svalna något. Ta sedan ur stjärnanisen och häll upp på väl rengjord flaska.

Syrupen är även god att ringla över fruktsallad, speciellt med mycket citrus.

  
My Noble Intelligencer; ger 1 drink

5 cl kallt Darjeeling-te

3 cl grapefruktjuice

2 cl stjärnanisyrup

1 äggvita

1. Skaka ingredienserna i en isfylld shaker.

2. Sila upp i ett glas, servera.

Det här blir bra med trevlig balans mellan blommigt,beskt och lakrits. Fräscht och inte för lättdrucket.

Kommentera

