Everybody loves Raymond; Chaplin

IMG_8956Chaplin är en klassisk cocktail även fast jag sällan ser den på menyer, eller gör den själv heller för den delen. Jag har sällan ”Apricot brandy” hemma. Jag brukar snarare dra till med min hemgjorda kvittenlikör i sådana sammanhang, och då blir det tekniskt sett något annat. Men fint ska det vara.

Det här  är en av de få gånger då jag tycker att Lindgren borde hållt sig till sin ”1/3 av varje”-modell som han baserar många av sina drinkar på. Så lärde jag mig en gång i tiden och det var det jag föll tillbaka på. Jag tog dessutom lime istället för citron i detta fall, så som jag fått lära mig. 

Chaplin-cocktail; ger 1 drink

3 cl gin

3 cl Apricot brandy

3 cl limejuice

för servering:

cocktailglas

1. Skaka ingredienserna i en isfylld shaker.

2. Sila ner i glaset och servera.

 

Det här är gott: gin och fruktigt. En klassiker av en anledning.

122 down,13 to go

-Suss

Kommentera

