Reads in review: Jonathan Strange& Mr Norrell 

Two magicians shall appear in England. The first shall fear me;the second shall long to behold me

-Ur ”Jonathan Strange& Mr. Norell” av Susanna Clarke (så även följande citat)

I våras presenterade jag min ”Childermass-cocktail” som var en av de som jag skapat till ära av karaktärerna i en av mina absoluta favorit-böcker. Jag beslöt att anstå med de andra till jag sett tv-serien baserad på boken.

Mitt omdöme om tv-serien är ” med beröm godkänt”. Jag är hur nöjd som helst med hur de förvaltat storyn och tycker att den är god underhållning även fast mycket har tagits bort av tidsskäl. Hela den värld och bakgrund som Clarke målar upp i fotnoterna har försvunnit men äventyret är kvar och dynamiken bland karaktärerna. Sen är den väldigt snygg; jag gottade mig åt interiörerna och de vackra bilderna från Venedig.

  
 

 1. The Jonathan Strange:

Well, Henry, you can cease frowning at me. If I am a magician, I am a very indifferent one. Others adepts summon up fairy-spirits and long-dead kings. I appear to have conjured the spirit of a banker.

Jonathan Strange halkar in på magiker-yrket av en slump, men visar sig vara talangfull. Det första trollformel han försöker sig på innehåller torkad timjan lavendel och rosor. Jag gjorde en syrup på det(kändes givet på något sätt) och valde sen att, utan att avslöja för mycket, ta intryck av hans sejour i Vendig där han dricker grappa. På med citron och rabarber-bitters. Abrakadabra! En kryddig drink med kick.

Spell-based syrup:

(baserad på ” a spell to know what my enemy is doing presently”)

2 dl vatten

3 dl strösocker

0,5 msk torkad timjan

1 msk torkad lavendel

0,5 dl torkade rosenknoppar

1 msk rosenvatten(för att förstärka smaken)

1. Koka upp socker,vatten,timjan,lavendel och rosenknoppar.

2. Låt sjuda ca 5 minuter.

3. Sila i finmaskig sil ner i en bunke. Tillsätt rosenvatten. Låt svalna.

3. Häll upp på väl rengjord flaska.

 

The Jonathan Strange: ger 1 drink

5 cl grappa (Jag använde ”il Moscato di Nonino”)

1,5 cl ”spell-based syrup”

2 cl färskpressad citronjuice

äggvita

för servering:

cocktailglas

Rabarber-bitters(jag använde Fee Brothers)

1. Skaka ingredienserna i en isfylld shaker.

2. Sila ner i glaset.

3. Stänk bitters ovanpå.

Syrupen som sådant smakar mest timjan och om någon skulle göra en syrup med enbart timjan och rosenvatten så är det troligt att det endast kommer upptäckas om någon använder syrupen i magiska sammanhang. Å andra sidan kanske man kan bjuda sin fiende på ett antal av dessa drinkar och då vet man redan vad han gör…

Drinken blir härligt ”matig”; jag gillar timjan i drinkar har jag upptäckt. Det balanserar grappan väl. jag behandlar ofta grappa som Pisco: just eldigheten kan behöva tämjas.

 

2. The Mr Norrell

Carry about,exclaimed mr Norrell, more chocked then every. But surely you do not intend to take them from place to place? You must put them in a library the moment you arrive. A library in a castle will be best. A stout well-defended castle…

Mr Norrell är inte ”a man about town”. Han trivs bäst hemma. Boken igenom dricker han mest kaffe,te och varm choklad. Så det blev en alkoholsvag drink: tänkte att han ändå kan behöva lite sherry för nerverna om han måste skiljas ett tag från sina böcker. Sen te och kaffe&choklad-bitters så att hans favoritdrycker finns representerade.

The Mr Norrell:ger 1 drink

4 cl sherry, torr

2 cl flädersyrup/cordial/saft (vad man nu vill kalla det)

3 cl kallt lapsang te

2 stänk Seehusens Kaffe&chokladbitters

för servering:

lämpligt glas

citronzest

alt 1(för kalla dagar): rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas och sila ner i ett cocktailglas. Zesta med citronen och kasta sen ner  den i glaset.

alt 2(för varma dagar): Blanda ingredienserna direkt i ett isfyllt glas. Zesta och låt sedan citronskalet åka ner i glaset. 

Den här blir en trevlig blandning av sherry,rökigt,blommigt(just kombinationer av rökigt&blommigt är en favorit hos mig) med en trevlig chokladig eftersmak. Passar bra som aperitif eller läskande cobbler-ish. 

-Suss

Kommentera

