Jasmine green tea and Tonic

IMG_9025Jag försöker alltid utöka min repetoar av alkoholfria drinkar. Inspirerad av receptet till en alkoholfri bål så svängde jag ihop en ”jasmine green tea&tonic” vilket är hur lätt som helst. Eftersom jag är ett stort fan av jasmin så är det föga förvånande att det var det som föll mig på läppen. Bettet ifrån kininen i tonicen gör att den ”inte är för lättflörtad” för att citera testapa. Vid första försöket gjorde jag den med bergamott-syrup men vid senare tillfälle har jag gjort den med ingefärsyrup vilket funkar minst lika bra om inte bättre. Gurkan gör sig bra som pynt men passar framförallt väldigt bra in i smakprofilen. 

J&T: ger 1 drink

4 cl kallt grönt jasmin te

1,5 cl syrup (bergamott,ingefära eller eget val)

6 cl tonic

för servering:

lämpligt glas

isbitar

gurkstav

  1. Blanda syrup och te i glaset. Rör runt.

  2. Fyll på med tonic. I med isbitarna. Garnera med gurkstaven. Servera!

    Det här smakar som sagt väldigt bra: blommigt och läskande med trevlig torrhet. 

    -Suss

Kommentera

