Everybody loves Raymond: Friday night notes

  1. Anior: Vielle Cure finns inte längre så det blir att ersätta det med gul chartreuse. Rubinosa finns inte heller och ersätts med hemmagjord Sloe gin. Konjak är konjak. 

    Anior:ger 1 drink

    4 cl Konjak

    2 cl Sloe Gin

    1 cl gul Chartreuese

    för servering: 

    cocktailglas

    apelsinzest.

    Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas och sila sedan ner i glaset. Zesta, låt skalet åka med i glset. Servera. Smakar sött men gott. Trevligt efter maten

  2. Moon Rocket är en halv Champagne-cocktail.  Varken hackat eller malet. Inget jag rekommenderar.

  3. Old Fashion, inte Old-fashioned, utan Old-fashion är kärleksbarnet av en Old-fashioned och en fruktsallad. Drick antingen en Old-fashioned eller ät en fruktsallad. Kanske en Tiki-drink istället?

  4. ”Wood” innehåller Strega,Torr vermouth och krossad ananans. Baserat på när boken är skriven så kan man anta att det är krossad ananans på burk som menas. Det här med fruktsallad i i cocktailglaset? Jag är emot. Jag vill inte sitta och gräva i glaset med sked. Va? Jag hörde det där! ”hon som alltid vurmar för romtopf”. Det är något helt annat: jag är helt klart för frukt och bär som fått dra i sprit och presenteras som efterätter. Jag har problem med slabbiga fruktdrinkar. 

  5. Villys: Sève Fournier är min nya favorit ingrediens. Tack för att du öppnat mina ögon Raymond!

    Villys; ger 1 drink

    3 cl Konjak

    3 cl Sève Fournier

    2 cl Drambuie

    1 stänk Strega (kan uteslutas)

    för servering: 

    cocktailglas

    apelsinzest

    Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas. Sila ner i glaset. Zesta, låt skalet åka med ner i glaset. Servera.

    Det här är också sött men lagom kryddigt för att komma undan med det. 

    -Suss

Kommentera

