Everybody loves Raymond: Konjak,Konjak,Mezcal

   Dix-tie;ger 1 drink 4 cl konjak 2 cl torr vermouth för servering: cocktailglas Pernod att skölja glaset med Apelsinzest 1.Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas. 2. Skölj insidan av glaset med en skvätt Pernod. 3. Sila ner drinken i glaset. Zesta. Låt zesten åka med. Servera. Jag har ändrat proportionerna eftersom 1/4 del Pernod hade tagit över samt lagt till ett zest. I den här tappningen är det en angenäm drink; ganska torr och spritig.  Dream-boat; ger 1 drink 4 cl Drambuie 2 cl Konjak för servering: cocktailglas Pernod för att skölja glaset apelsinzest.

  1. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas.
  2. Skölj insidan av glaset med Pernod.
  3. Sila ner drinken i glaset. Zesta. Låt zesten åka med. Servera.                           Den här är sötare än ovanstående eftersom vilket kommer från Drambuie. Valde att skippa körsbäret och ersätta med zest för att balansera. Väldigt trevlig och lagom söt. Stark som attan dock så man ska nog inte dricka den här på tom mage. Ynnest; ger 1 drink 4 cl Mezcal 2 cl torr vermouth 1 barsked Strega för servering; cocktailglas  citron+strösocker för att preppa kanten 1.Rör ingredienserna i isfyllt rörglas. 2. Dra en klyfta citron, med fruktköttet på glaskanten för att fukta, och doppa sedan i strösocker. 3. Sila ner drinken i glaset. Servera. Här gjorde jag ett försöka att modernisera; flera gånger i boken så förekommer det att man ska ”lägga ner en äggula försiktigt i glaset ovanpå drinken”. Jag vägrar. I det här fallet gjorde jag inte ens en ”flip” utan uteslöt äggulan helt. Och bytte ut konjak mot mezcal samt bytte proportioner till den klassiska 4+2+barsked. Eftersom jag drog ner markant på Stregan så behöll jag den sockrade kanten. Eftersom den mezcal jag blandade med(Beneva) är härligt rökig och syrlig så blev det bra tycker jag. Inget revolutionerade men lite rökigt och sen  kryddigt från Stregan. -Suss
2 reaktioner på ”Everybody loves Raymond: Konjak,Konjak,Mezcal

  1. Men, var är vermouthen i Dream Boat? Jag hittar ingen, men det var gott ändå. Trevligt med ett användningsområde till för Drambuie. Den brukar mest komma fram när det är dags för Rusty Nail eller för att piffa till whiskytoddar.

    Du väljer att ersätta anisette med Pernod. Enligt min erfarenhet brukar anisette nästan sakna bitterhet och vara betydligt sötare än Pernod/absint/pastis, så jag tar sambuca om den rätta flaskan saknas. Jag betvivlar inte att din Dix-Tie är god, men den torde smakmässigt vara ganska långt från originalets 2 cognac, 1 anisette, 1 vermouth. Måste prövas, fast inte i kväll.

    1. Tack för vaksamhet: rubrik och första rad i inlägget låg kvar sedan en tidigare version, man blir liksom blin för sin egen text.Ska åtgärdas.
      Drambuie är underskattat: det är en av de saker som jag lärt mig under det här projektets gång.
      Min Dix-tie är en bra bit ifrån orginalet: gjorde den först enligt instruktion och den smakade bara Pernod. Vad gäller ersättare för Anisette så har du rätt men jag tog ett metodbeslut att använda Pernod så långt det går. Om det var helt min smak som var gällande så skulle jag använda absint i de flesta fall: mer bitterhet absolut men jag gillar det och speciellt i kontrast till söta likörer och syrups.

Kommentera

