Everybody Loves Raymond: More is more

Det finns en idé om att man inte ska blanda saker man gillar mycket eftersom det finns risk att det slår fel. Jag har inga problem med kaffe i drinkar dock: anledningen till att jag sällan dricker typ Espresso Martini är att jag inte vill dricka kaffe sent eftersom det stör min sömn(vilket alkohol också gör men ändå).

  
Nöten: ger 1 drink

2 cl Rom (jag valde ljus)

2 cl kallt kaffe 

2 cl Pernod

2 cl Royal Brandy

för servering:

cocktailglas

cocktailkörsbär

Drinken skakas, silas,garneras med körsbär och serveras.

Jag valde att göra helt enligt instruktion och då smakar det tyvärr mest Pernod.

Det är bättre att göra en ”Sifon”.

Sifon;ger 1 drink

1,5 cl Grön Chartreuse

1,5  cl kallt kaffe

3 cl konjak

för servering:

cocktailglas

muskotnöt att riva på drinken

Drinken röres,silas  och serveras med riven muskotnöt.

Efter att ha gjort den enligt instruktion så valde jag att göra den igen med ändrade proportioner. Väldigt trevlig. Hade gynnats av ett apelsinzest istället för den rivna muskoten.

-Suss

Kommentera

