Varken hackat eller malet/bellinissima

Som jag tidigare nämnt så håller jag på att arbeta mig igenom en stor låda med recept som jag samlat på mig under åren. I denna låda finns det en del drinkrecept, mestadels av typen ”enkla bubbeldrinkar”. Och med bubbel avses i detta fall huvudsakligen prosecco.

Just den sortens drinkar är lätta att göra och väldigt trevligt när man ska ha mer än tre gäster. För det ska sägas om bubbeldrinkar; nästan alla gillar dem.

Receptet som jag testade utgick från principen: osötad fruktpuré+likör+prosecco. Problemet är att fruktpuré är inte helt lätt att göra men framförallt en omväg. De drinkar jag gjorde blev inte helt bra, men när livet ger dig citroner? Försök igen.

På marknaden finns det ett antal osötade fruktjuicer: Saxehyttan har blåbär och lingon(finns på systemet och välsorterad matbutik), Nigrum alkoholfria svartvinbärsmust(systemet) är inte så söt och det finns osötad svart vinbärssaft och blåbärsaft att köpa på välsorterad matvarubutik. Alla de bären funkar bra till fläderlikör, skulle man gott osötad fruktjuice av björnbär skulle det också funka.
Sen går formulan ungefär så här: osötad komponent av valfritt bär+ fläderlikör+ prosecco+ citruszest= trevlig sommar/välkomstdrink. Det är inte jätteavancerat men nog så trevligt. Och man behöver inte göra någon puré. Jag skulle sikta på 2 cl vardera av bärjuice och fläderlikör till 6 cl prosecco, men detta är jag. Man får anpassa till egen smak och vilka glas man använder.

Glöm för allt i världen inte att zesta; citron till blåbär,apelsin till lingon och till svarta vinbär kan man använda vilken som.

Vill man ka en alkoholfri variant så använder man flädersaft istället för fläderlikör och typ champis istället för prosecco.

Under påsken serverades på min balkong en rårörd svartvinbärssaft blandad med Belvoirs fläderläsk och lite citron. Också ett mycket bra alkoholfritt alternativ om man får tag på Belvoirs produkter.