Bäst just nu: Jasmin

Min kärlek till blommor är konstant men just nu är det jasmin som får mitt hjärta att klappa lite extra. Det har delvis med årstiden att göra: när vi går ifrån mörker och kyla, till ljus och värme så kan man lämna vinterkappor, kannor fulla med lapsang-te och parfymer med vaniljnoter bakom sig.

1. Parfym: Jasmin et Cigarettes ifrån Etat Libre d’orange

Den luktar inte cigaretter bör poängteras. Snarare en aning av den där  vaniljtonen som cigarrer har ibland. Sen är det jasmin och läder.  Visst har den en sötma, många mumlar något om banandoft när det handlar om jasminparfymer, men den tar inte överhand. Vad som skulle kunna bli en riktigt tung och hypnotisk/huvudvärksframkallade doft blir här bara speglingen av en sådan. Vissa parfymer är bättre dan efter, den här skulle man kunna säga blir så där ”dagen-efter-bra redan” från början. I mitt huvud associerar jag den här doften med Charlotte Gainsbourg. Jag har inga belägg för det alls men just den där blandningen av kvinnlighet, nonchalans, chic och egensinne som jag tycker att hon är, lyckas den här parfymen vara. Jag tar parfymer(och Charlotte Gainsbourg) på för stort allvar.

2. Te: Jasmin-te av alla det slag

Jag har ofta med mig  en liten burk ”jasmin pearls” i väskan. De har fördelen att vara ett grönt te, med jasminsmak, som består av hela te-blad ihoprullade till en kula. Man kan brygga te utan sil eftersom bladen är tillräckligt stora att fiska upp med en gaffel. Eller så kan man låta dem vara kvar i koppen för en andra och tredje bryggning. Det är ett lite dyrare te i inköp men som sagt flexibilitet och smak nog för flera bryggningar är värt det.

Sen har jag ett grönt jasminte i form av löste också; som jag brygger, shakar och använder i matlagning just nu.

Med risk för att vara tjatig så kommer jag ta det här igen. Använd inte för hett vatten när du brygger grönt te: då skållas bladen och det frigör bittra ämnen vilket sällan är poängen. Om det står instruktioner på teförpackningen man köpt så bör man följa dem. Annars är 70 grader ett bra riktmärke när man hanterar grönt te. Om man använder sig av en vattenkokare så låter man den koka upp, och knäppa från, för att sedan öppna locket och låta den ånga av i 1 minut eller så för att det ska bli rätt. Ett annat alternativ är att ha lite (is)kallt vatten i botten på sitt bryggningskärl. Då blir det lagom när man häller på det heta vattnet.

Bryggningskärl? Jag valde den formuleringen av en anledning. Teblad av alla slag mår bäst om de får cirkulera när de anger smak. Vad jag fick demonstrerat för mig som en teknik för att avnjuta enstaka koppar av utsökt te använder jag på stor skala. Inte alltid, men ofta, så har jag vatten och teblad i en tekanna i 3-4 minuter för att sedan sila det ner i en annan. Jag har massor av tekannor så är inte ett problem. Det kallas att använda sig av en ”rättvisekanna”; för att man gör teet rättvisa antar jag? I vilket fall blir det godare om bladen får flyta fritt istället för att ligga ihop-tryckta i en tesil/testrumpa. Fast testrumpa funkar annars ganska bra. Det man ska komma ihåg när man roar sig med kanna-till-kanna är att ”rättvisekannan”(den man brygger i) inte har inbyggt filter eller filter framför pipen. Det gör livet surt när man ska diska. Använd då hellre en karaff av något slag. Jag tar tebryggning på för stort allvar.

3. Drink: The dim-sum Sunday

När jag då har grönt te att tillgå hela tiden så blev det en drink eller två på det temat. Just den här är alkoholfri men passade bra på en söndag innan det var asiatisk på menyn.

20140426-085827.jpg

The dim-sum Sunday; ger 1 drink

4 cl kallt grönt jasminte

3 cl färskpressad grapefruktjucie

1,5 cl ingefärsyrup

för servering:

cocktail-glas

ev. grapefruktzest

1. Skaka ingredienserna med is i en shaker.

2. Sila upp i glas. Zesta om du vill. Servera.

 

Om någon har tips på ett doftljus med bra jasmindoft så säg till. Ha en trevlig helg!

-Suss