Books&Bitters; New York Sour

Rödvinsdrinkar har varit en trend under hösten, exempelvis ”Layer Cake” på Nobis(Konjak,rödvin och chokladlikör) och ett par saker på Linje 10:s meny. Sen tillkommer det faktum att rödvinsbaserad dryck alltid är populärt i Sverige(och andra delar av Europa) när det närmar sig jul; Glögg,mulled wine,Bischoff och Vine Chaud. Kärt barn har många namn.

Jag har tidigare gjort en ”New York sour” enligt recept från en amerikansk drinkbok; den innehöll apelsinjuice vilket inte föll mig i smaken. Nu gjorde jag den enligt Tony Conigliaros recept. Mycket bättre, renare, med en kortare ingredienslista. Bara en whiskey sour med rödvin.  Fast jag gjorde den med en kanske  kontroversiell (säsongs-betonad) twist. Istället för ett tungt rödvin använde jag rödvinsglögg. Så här års kan man behöva något kryddigt men ändå inte sötsliskigt. Jag gillar smaken av glögg men allt sockret gör att det ofta känns ofräscht.

New York Sour; ger 1 drink

5 cl bourbon

2,5 cl färskpressad citronjuice

2,5 cl äggvita ( ung. äggvitan ifrån ett litet ägg)

1,5 cl sockerlag

1 cl rödvinsglögg/ tungt rödvin

1.Blanda bourbon,citronjuice,äggvita och sockerlag i en shaker. Skaka utan is en stund.

2. Sedan tillsätts is och drinken skakas ytterligare något.

3. Sila ner i ett kylt glas. Tillsätt glöggen/rödvinet sist.

-Suss

Lämna en kommentar