Lavendeltinktur& en drink på det

Jag gillar ingefärslikören ”Domain de Canton” skarpt. Fast den kan vara något svårarbetad. Mina två favoriter är en bourbon,DdC,angostura och apelsintwist-drink som bäst beskrivs som en Manhattan med ”Domain de Canton” istället för söt vermouth.

Den bäst gin-drinken som jag fått till är en variant på en Martinez. Först bör det nämnas att jag fått för vana att dricka min Martinez med bara torr vermouth.

IMG_1141Cantonez; ger 1 drink

4 cl  gin

2 cl torr vermouth

1 dryg barsked Domain de Canton

1 rejält stänk lavendeltinktur(se nedan)

citronzest(inte för stort; 0,5x3cm räcker bra)

för servering;

1 kylt cocktailglas

1. Rör allt utom citronzest i ett isfyllt rörglas.

2. Sila ner i glaset. Dra zesten lite på glaskanten och låt den sen åka ner i glaset.

Drinken blir fräsch och aromatisk. Den blir inte lika söt som en martinez, lite tyngre men jag gillar kombinationen av lavendel och ingefära. Kommer nog dyka upp mer drinkar med det på innehållslistan.

Lavendeltinktur; ger 1,5 dl

1,5 dl vodka

1 tsk färsk el. torkad lavendel.

1.Låt lavendeln ligga i en glasburk med vodkan i två veckor. Skaka varje dag.

2. Sila och använd.

Jag gjorde en ganska liten omgång(men ganska stark) som kommer räcka länge. Det finns bra lavendelbitters att köpa på nätet om man hellre vill det.  Den här passar också bra i en Manhattan eller en dry martini(om man inte vill infusera torr vermouth det vill säga).

-Suss

Lämna en kommentar