Hibiskusblad på två sätt

Idag använde jag upp burken med hibiskusblad som införskaffats på örtagubben.

Dels gjorde jag hibiscus agua fresac som att använda som (alkoholfri) måltidsdryck,dels gjorde jag ”hibiscus cordial” att använda i cocktails.

Agua frescan tog ca 30 min att göra. Jag använde Thomasina Miers recept men jag måste säga att det blev jättemycket. Dela gärna receptet i hälften så att allt går åt. Det står inget i kokboken men jag kan inte tänka mig att det står sig så värst länge.

Smaken beskrivs som en blandning mellan ribena( en typisk brittisk referens eftersom den svartvinbärs-läsken inte finns här),tranbärsjuice och en grym cocktail. Det  är en tydlig bärkänsla i det. Jag gillar när det inte är för sött,speciellt om man ska ha det till mat. Jag tillsatte inget extra socker till min utan lät den vara sötsyrlig. Vi får se vad middagsgästerna säger.

60 gr hibiskusblommor

300 strösocker

juice av tre lime

ev. mineralvatten

i en stor gryta så låter man socker,blommor och 2,5 liter vatten koka upp. Sen ska det småputtra i ca 30 minuter. Efter det tillsätts juicen.  Smaka av och tillsätt ev. mera socker.Låt svalna och servera med is ev. toppat med lite mineralvatten.

 

Denna andra hibiskusblandningen är också ett Thomasina Miers recept men ett som jag rev ut ur Vouge för länge sedan. Margeritas serveras ofta i glas på fot med saltad kant men jag föredrar utan kant,och att serverar den i ordentligt dricksglas. Å andra sidan dricker jag det mest ur ittala dricksglas. Champagne också….

Hibiskus Margerita

1,5 ml Cointreau

25 ml hibiskus koncentrat(gjort i god tid innan)

25 ml limejuice

40 ml tequila

Agavesuryp efter eget tycke och smak

(färskpressad apelsinjuice och salt till glas kanten för de som vill )

Gör först hibiskus koncentratet: låt 25 gr hibiskusblommor och 40 gr socker koka upp i o,5 liter vatten. Koka i 15 minuter. Låt svalna.

För att göra drinken: blanda de första fyra ingredienserna i en isfylld shaker. Skaka ordentligt. Smaka av och söta ev. med agavesuryp. Häll upp i glas.

-SG