Rester efter gäster…

Som tack för hjälpen med flytt av matbord så bjöd jag igår C. och hennes syster U. på middag. Det blev ugnsbakad lax och grönt ris ifrån Thomasina Miers kokbok (hädanefter kallad T.M på denna blogg).

Det gröna riset tilllagas avslutningsvis i ugn vilket gör det lätt att kombinera med tillagning/uppvärming av fisk eller kyckling.

Grönt ris för 4 pers, tar ca 45 min sammanlagt (men 10 min effektiv tid)

400 gr basmatiris

1 liten vitlöksklyfta

1 liten lök (eller ca 10 cm purjolök-det gick bra)

2 stora nävar koriander (jag använde bladen ifrån 1 kruka)

1 stor näve spenatblad (jag tinade frysen bladspenat)

4 msk olivolja

600 ml kycklig- eller grönsaksbuljong

havssalt,peppar

1.Sätt ugnen på 120 gr/markering 1 på gasugn

2. Skölj riset under rinnande kallt vattens tills vattnet under inte färgas vitt av stärkelse längre.

3. Blanda vitlök,lök,koriander och spenat i en matberedare med 2 msk olivolja(och ev. lite vatten) tills det blir en jämn smet. Det går också bra att använda mixerstav men akta så att det inte skvätter. Värm 2 msk olivolja i en stekpanna och ”stek” puréen under omrörning i 5 minuter.

4.Tillsätt riset och blanda väl.Häll på buljongen och låt puttra på låg värme i ca 15 minuter tills nästan all vätska absorberats.

5. Sätt på lock på kastrullen och låt den sedan stå i 20  minuter i ugnen för att avsluta tillagningen. Smaka av,servera.

 

Det blev rester från igår.

Jag åt riset kallt med lite stekta laxrester samt en halv avokado. Jag använde en blandning av lime och chiliolja som dressing.  Mycket gott.

Jag kan även meddela att auga frescan fick godkänt. Själv drack jag en hibiskus margarita på kvällskvisten och var mycket nöjd. Jag försökte även få till en Don Draper så som på Nobis

4 cl tequila

2 cl agave suryp

1 tsk rökig whiskey(lagavulin på Nobis, Laproigh i det här hemmet)

Blanda tequila och agavesuryp väl i ett isfyllt glas. Häll whiskeyn över. Rör runt. (Du gör den som en old-fashioned fast med andra ingredienser).

Nu ska jag olja in det nya matbordet.

-SG