Tisdagsdrink; The Bronx/mixonometri

Hur hamnade jag här?

Det började nog med ett servitrisjobb för många år sedan, och en chef som lärde mig göra en Manhattan. Åt honom. Kunderna fick nöja sig med Americano/Negroni/Spritz.

Jag är mycket förtjust i just Americano/Negroni/Spritz men en Manhattan var något annat. Tiden går. Jag har druckit många Manhattans och annat också. En livslång besatthet av parfym och det faktum att jag är kräsmagad, för att inte nämna nörd-tendensen, resulterade i att jag fann mig själv hågad att prova saker själv hemma i köket. Och det började samlas flaskor i skåpen.

Yada yada yada cocktail-blogg. Nåväl. Det finns många som skriver om cocktailhistoria/mytologi(t.ex). Så det känns som jag inte kan tillföra så mycket vad gäller ”The Bronx”. Namnet finns det flera teorier till (efter Bronx zoo eller ett ställe i Bronx? David Wondrich är inte säker). Hur kunde den vara så populär innan förbudstiden och sedan nästan förvinna helt? Oklart.  Jag har en annan approach i detta läge.

Den allmänna nördigheten leder till jämförande studier. Som många traditionella drinkar finns det lika många recept som det finns bartenders. Så jag har på sistone druckit/provsmakat ett flertal Bronx-cocktails hemmavid för att försöka hitta ett riktigt bra. En slutsats som jag dragit är att så länge ingredienserna är av kvalité som kommer det resultera i en hyfsad cocktail, möjligtvis lite blaskig med för mycket juice(som Wondrich säger-en variant för varma dagar). Personligen tycker jag att  mycket apelsinjuice blir för sött. Skulle velat gör ett försök med blodapelsin men hann inte. Tror att det skulle blivit ”right up my alley”.

Det recept jag gillade mest kom ifrån min generiskt utformade men ack som kompetenta drinkbok ifrån 1968 ”vin och andra drycker”. Jag lärde mig blanda cocktails ifrån den boken. Ofta tycker jag att spritmängden är  väl tilltagen, och minskar, men principellt så håller den.

The Bronx; ger 1 cocktail

1 cl söt vermouth (Carpano antica)

1 cl torr vermouth (Dolin blanc)

5 cl london dry gin ( Tanqueray)

0,25 apelsin(tvättad)(försök ta en med tjockt skal)

för servering;

kylt cocktailglas

1. Pressa ur juicen ur en kvarts apelsin  men spara skalet.

2.Häll båda sorters vermouth,gin och juice  i en isfylld shaker. Lägg i  apelsinskalet.  På med locket/toppen.

3. Skaka.

4.Sila ner i glaset och servera.

I mina papper är det denna som fått bäst betyg. Greppet att ”använda hela skalet” i en drink var det som inspirerade till apelsin&lakritsdrinken. Det ger något extra*.  Att jag sitter i vinterkylan och tänker ”den här vore bättre med bourbon eller tequila”, det har inte med drinken att göra. Det handlar om mig.

Vad drinklistan anbelangar så har det utökats även denna vecka.Om jag inte hann med att gör en Bronx med blodapelsin så kör vi  ”blood orange” på drinklistan helt enkelt.  Den här länken, men gå ett steg längre.

-Suss

*eller så är det placebo. I vilket fall eller det upplevelsen som räknas?

Kommentera

