Rabarbergimlet

Snart kan man köpa färsk rabarber i butikerna och då kommer jag safta och koka marmelad. det kommer nog bli några såna här i sommar igen. Det här var den sista reprisen. Nästa vecka är jag tillbaka i gamet igen. Ha en bra helg!/Suss

Bartendern på 69 Colebrook row sa att det här var en av hans favoritcocktails. Jag antar att han menade att blanda eftersom den bara innehåller 3 ingredienser; gin,rabarbersaft och lite grapefruktskal.  Men det är en god och somrig cocktail det kommer vi inte ifrån. Lätt att göra,lätt att dricka. Nu behöver  bara lite bättre väder så skulle sommarkänslan infinna sig.

När det gäller saften så har jag gjort min egen men det är inte nödvändigt. Bra rabarbersaft finns att köpa. Sen måste man ha en bra gin, jag skulle satsa på Tanqueray eller Beefeater. Proportionerna är inte skriva i sten. Alla recept jag läst på Gimlet genom åren anger olika proportioner på gin och  ”Roses’ lime cordial” eller limejuice som man blandar en klassisk Gimlet på. I detta fall får man anpassa lite efter styrkan på rabarbersaften och hur mycket folk gillar gin.

 

Rabarbergimlet (ett försök att återskapa den jag drack på 69 colebrook row)

6 cl gin

3 cl rabarbersaft

1 bit grapefruktszest

Shaka  de två första ingredienserna med is. Häll upp i ett glas. På med zesten. Färdig!

Min blev inte lika bra som deras, men bra nog. Eftersom jag numera har både rabarbersaft och gin i mitt hem så kommer nog mer än en gäst bli bjuden på detta. En bra rookiedrink, för de som inte är så vana vid cocktails och inte vill ha något som smakar för mycket. Nästa gång jag gör saft kanske jag kryddar med kardemumma från början för att göra det intressant. Det finns också en risk att jag gör någon ingefärstwist på det hela. Mest för att det är så kallt och osomrigt ute. Den här drinken behöver solsken för att smaka bra.

-Suss

Lämna en kommentar